Plansul face bine!

image

Inca de mici ni se spune foarte clar „e rusine sa planga o fetita” si „baietii mari nu plang”.

Ba plang! Si e bine ca plang! Aminteste-ti un plans din viata ta si spune-mi cum te-ai simtit dupa. Nu-i asa ca te-ai simtit eliberata?
Eu plang mult, de cand ma tin minte. Plang de fericire, de suparare, de dor, la filme. Ce sa mai, cred ca as plange si la o reclama daca ar fi ceva emotionant acolo. Barbatul meu e pregatit mereu cu un servetel: ” Plangi sau ai racit?”. Mult timp am crezut ca sunt prea slaba, ca am nevoie sa ma intaresc, ca e rusine sa plangi. Si am reusit intr-un final dar am realizat ca era mult mai bine inainte. Un plans bun si jumatate din problema era rezolvata, eliberam supararea, tensiunea si tot amalgamul de emotii pe care le aveam stranse in mine.

Exact la fel este si pentru cei mici. Si ei au probleme, frici, frustrari care acum poate ni se par nesemnificative noua, adultilor ce avem de a face cu lumea reala, nu cea de basm a micutilor. Dar pentru ei sunt importante si au nevoie din cand in cand de un plans bun, in brate la cineva drag.

Problema cu cei mici este ca ei nu stiu cum sa faca asta si atunci trebuie sa ii ajutam. Imi simteam de cateva zile copila ca simte nevoia sa planga. Avea multe emotii stranse acolo in ea, evenimente noi ce au scos-o din ritmul ei. Asa ca incerca sa gaseasca suparari: cana cu apa era prea roz, tricicleta trebuia sa stea afara, o musca ratacita o enerva cumplit si tot felul de nimicuri.

In astfel de momente recurg la doua metode care nu dau gres:
– pun o limita, spun un NU. Cati copii stiti care atunci cand vor musai ceva si le spui nu isi pastreaza calmul? Foarte putini daca nu deloc. Si incepe plansul.
– sau prin joc. Ratusca preferata ramane singura in camera fara fetită si vaaaaai ce greu ii este. Si buf, plans. Ca la gradi, v-ati prins. Plangem de ratusca da defapt rascolim emotii mai vechi.

Dar cand provoci un plans trebuie sa stii sigur ca rezisti pana la sfarsit. Daca il lasi sa planga singur intr-un colt n-ai facut decat sa adaugi mai multe frustrari si tensiune in el. Acum Printesa mea vine si imi spune ” Mami, stau putin aici in brațuc, pâng si mă linistesc”. Pfoai si ce bine e dupa. Dar nu ma credeti pe cuvant, incercati cu micutii vostri si vedeti ce megaextrasuper bine este apoi. Pentru noi functioneaza foarte bine.

Asa ca sa stii, nu e rusine sa plangi micuta mea! Plansul face bine! Iar tu baietelul meu care inca nu ai coborat dintre ingeri, sa stii ca e bine sa plangi! Plansul e doar pentru cei cu adevarat curajosi!

sursa foto: http://respectfulparent.com/different-kind-cry/

3 gânduri despre “Plansul face bine!

  1. asa mi-am incurajat si eu baietelul sa planga cu toate ca de multe ori te epuizeaza plansul copilului . Iar acum la gradinita cand plange copii rad de el si il fac „bebelus” si binenteles ca il afecteaza asta. Acum incerc sa il incurajez sa planga cu mine acasa, in bratele mele, dar nu prea iese. Ceva sfaturi?

    Apreciază

    • Nu stiu ce sa iti raspund. Cred ca ajuta mult sa il incurajezi sa planga atunci cand se simte coplesit, de preferat in bratele tale. Cred ca ar trebui discutat si cu educatoarele(dar si cu ingrijitoarele, mare atentie!), sa nu fie incurajati ceilalti copii sa spuna asta. Din experienta mea iti spun ca deobicei copii prind repede daca aud asta la un adult, singuri nu se gandesc ca plansul e ceva rusinos. Mai ales ca in prina parte a vietii ei doar asa stiu sa comunice.
      E mai greu, stiu. Multi au idea ca un copil trebuie crescut puternic, sa nu arate slabiciuni. Iar daca e baiat e mai rau…

      Succes si putere multa

      Apreciază

Lasă un răspuns

