Educatia sexuala la copii. Da sau nu?

Simt ca se apropie cu pasi repezi momentul  Acela cand ma va intreba cum se fac copiii, de ce nu arata fetele la fel ca baietii, si multe intrebari inconfortabile pentru noi ca si parinti, dar normale pentru ei. Imi doresc sa fiu pregatita atunci cand ma va intreba, sa am raspunsul la mine.

Ma indoiesc ca am sa fiu, dar ma pregatesc temeinic. Eu sunt putin mai relaxata cu acest subiect decat Tatal de Printesa, el se face verde-albastru. Asa ca munca grea de documentare si gasire a unei solutii perfecte a cazut pe umerii mei. Stiu sigur ca nu vreau sa procedez la fel ca si parintii mei  (da mama, stiu ca ai sa citesti asta), nu pentru ca as avea ceva cu felul in care au procedat dar cred ca e mai bine altfel.

Imi amintesc si acum cum se rusina mama cand o intrebam cate ceva, implicit ma rusinam si eu, si nu-mi mai venea sa o mai intreb absolut nimic. La tata subiectul era inchis inainte sa il deschida cineva macar. Si nu ii condamn, ei vin dintr-o generatie in care sexul era tabu, nu se vorbea despre asta, iar informatiile nu stiu exact de unde le primeau (am sa intreb) dar oricum imi imaginez ca destul de greu si sigur nu mereu erau cele corecte.

Am citit de curand un articol (acesta) despre cum se face educatia sexuala in Danemarca. Foarte expliciti danezii, le spun copiilor verde in fata exact cum se intampla totul, unde mai pui ca au si carticele cu imagini ca sa fie siguri ca se intelege. Pentru mine e un pic cam extrem modul lor de abordare. Nu as face asta chiar asa, si oricum nu la varsta la care recomanda ei cartile acelea. E adevarat ca Printesa deocamdata m-a intrebat doar cum a aparut ea, si mi-a fost destul de lejer sa ii dau un raspuns (recunosc ca il aveam pregatit inca de pe vremea cand eram gravida). Povestea arata asa pentru moment:

“Cand doi parinti se iubesc, Dumnezeu le trimite un ingers din cer. Pentru ca e foarte foarte mic, intai il pune la mama in burta, si sta acolo sa mai creasca timp de noua luni. Apoi parintii merg la doamna doctor unde bebelusul este scos afara. The end”

Destul de real raspunsul zic eu, daca e sa omitem aspectul biologic al problemei. Deocamdata ea se declara cat de cat multumita de raspuns, am noroc ca am nascut prin cezariana si am putut sa ii arat precis pe unde a scos-o doamna doctor. Am si doua poze cand Printesa avea cam 2 min de viata, poate si mai putin.  Dar va trebui sa incep sa ii povestesc si cum se nasc copiii natural, cum mai exact ajung ei in burta mamei si alte astfel de intrebari. Cred ca ceva timp tot mai am la dispozitie, dar nu strica sa te pregatesti. Cum spuneam la inceput, vreau sa am raspunsurile la mine atunci cand ma va intreba.

Principalul motiv pentru care cred ca este importanta educatia sexuala inca de la varste mici este simplu: e mai usor sa previ decat sa vindeci. Nu ma refer doar la bolile cu transmitere sexuala sau la sarcini nedorite la varste fragede, ci si la traume emotionale care pot aparea in urma unui act sexual petrecut la o varsta prea mica, sau si mai rau, fortat. Desi sunt mama de fata, cred ca educatia sexuala este la fel de importanta si pentru baieti. Cred ca am avea o generatie de viitori adulti responsabili, care vor stii sa se bucure de viata dar in acelasi timp sa o respecte: pe a lor si pe a celor din jur. Cred ca si in scoala ar trebui discutat mult mai lejer despre asta, pentru ca degeaba introduci in orar „educatie sexuala” daca cel care preda asta se rusineaza mai tare decat elevii din banci. Cred ca e un subiect care ar trebuit tratat cu seriozitate nu cu pudibonderie, pentru ca pana la urma e ceva natural, firesc, dar care trebuie sa se intample atunci cand trebuie nu doar din curiozitate sau si mai rau, din frica. Dar pana acolo mai avem mult asa ca e de datoria noastra, a parintilor, sa le oferim informatii corecte atunci cand ei incep sa isi puna intrebari.

Daca si pe voi va preocupa modul in care le veti oferi copiilor vostri raspunsuri la intrebarile incomode pe care le vor pune, am aflat de curand de o conferinta dedicata acestui subiect. Mai multe informatii puteti gasi direct de la sursa – Printesaurbana.ro.

Voi cum le vorbiti copiilor despre sex? Astept raspunsurile voastre pe blog sau pe Facebook.

Pe 19 și 20 martie vine la București autoarea cărții „Cum le vorbim copiilor și adolescenților despre sex?” (tradusă la Humanitas, detalii despre carte aici), Meg Hickling, profesoară de „ştiinţa corpului” şi sănătate sexuală pentru copii, adolescenţi şi părinţi din Canada, cu peste patru decenii de experiență pe subiect. Ziua de sâmbătă este dedicată părinților, cea de duminică profesioniștilor din domeniul educației, profesori, educatori, psihologi, bone. Evenimentul este organizat de Parentime, cei care l-au adus și pe Larry Cohen în trecut.

Prețurile sunt:  250 lei / persoană sau 400 lei pe cuplu, iar dacă la înscriere veți folosi codul PRT20, veți avea discount de 20%.

Pentru provincie, evenimentul va putea fi accesat online, tarifule urmează a fi stabilit, revin cu detalii despre asta curând.

Vă puteți înscrie aici.

Evenimentul va avea loc la , de la 10 la 14.30, cu pauză de cafea, la sediul Parentime din Strada Siriului 42-46, zona Mall Promenada.

Pentru înscrieri și informații suplimentare puteți telefona sau scrie la 0723 416 888 – Diana Dragu sau  diana.dragu@parentime.ro

PS: Am gasit o carte foarte draguta aici (coperta mai jos), si mult mai putin directa decat cea daneza. Daca vedeti ceva asemanator in librariile din Ro, va rog sa dati de veste.

 

 

3 gânduri despre “Educatia sexuala la copii. Da sau nu?

  1. Prin clasa a 6-a au venit la școală niște doamne, au dat băieții afară din clasă și ne-au vorbit nouă, fetelor despre igienă intimă și educație sexuală. La final am primit un pachet cu produse de igienă intimă, o cărticică și absorbante. Pâna la finalul zilei băieții nu au încetat să ne fure ghiozdanele pentru a cotrobăi după absorbante. Au făcut tot felul de glume proaste, ne-au șicanat și tot felul de din astea. Modelul danez probabil că la unii nu ar funcționa, ba chiar ar mări și mai tare fluxul de glume proaste.
    Oricum comunicarea părinți- copii e foarte foarte importană. Lipsa acesteia este în dezavantajul copilului. De exemplu, o colegă a cărei mama suferea de rușine și vai doamne cum să-i spus de menstruație, se afla singură acasă când s-a produs minunea. Fata s-a speriat, a început să țipe și a sunat la ambulanță.

    Apreciază

Lasă un răspuns

