Tigara sau copilul?

Vuieste o tara intreaga de cand cu legea cea noua care interzice fumatul in spatii publice. Eu zic ca e buna, ca a fost asteptata chiar si de multi dintre fumatori, dar ca orice lucru care pare imbosibil la un moment dat, atunci cand chiar se intampla si trebuie sa dam nas in nas cu realitatea, parca nu mai suna asa dragut.

Nu cred ca cineva se va lasa de fumat doar pentru ca nu mai poate aprinde tigara in pub-uri. Daca vrei sa fumezi cu adevarat ai sa o faci chiar daca se interzice si vanzarea de tigari. Mi se pare chiar potrivit momentul in care a intrat legea in vigoare: primavara. Si culmea toata lumea se plange ca va trebui sa fumeze AFARA, ingrozitor. Nici nu vreau sa ma gandesc prin ce treceti!

Am fumat si eu, prima oara la BAC (cred ca atunci a fost prima oara, e posibil sa fi incercat si inainte dar atunci a fost prima tigara fumata pana la capat), in fata liceului, am simtit ca lesin pe loc. Apoi o tigara azi, una maine, si ma numeam deja fumatoare chiar daca atunci cand eram intrebata raspundeam clar ca fumez doar ocazional.

Nu credeam sincer ca am sa ma las. Fumam de placere, nu de stres sau ca sa par “cool”. Cine e fumator sau a fost intelege perfect ce spun, e un viciu, urat ce e drept, dar tigara de dimineata era un vis frumos. Cum spuneam, nu credeam ca am sa ma las vreodata definitiv. Dar stiam precis ca nu voi fuma in timpul sarcinii.

Ma doare la propriu sufletul cand aud mame care spun atat de lejer ca au fumat toata sarcina, si uite, copilul este perfect sanatos. Nu zic ca nu este sanatos acum, sau poate va fi toata viata lui, si imi doresc sa fie asa, dar daca ar exista o sansa la o mie (chiar daca numarul real este defapt mult mai infricosator) ca puiul tau sa se nasca cu probleme de sanatate, cu malformatii sau chiar sa pierzi sarcina, ai risca?

Nu vreau sa insir aici toate nenorocirile care se pot intampla, pentru asta e suficient sa dati un search pe GOOGLE si aflati, dar tare as vrea sa va conving sa aruncati chiar acum pachetul de tigari daca in voi creste un omulet (chiar si daca nu, dar nu vreau sa cer prea mult deodata). Stiati ca atunci cand fumezi o tigara (care are aprox 2500 de substante toxice) oxigenul din sangele tau este inlocuit cu monoxid de carbon, si dureaza aproximativ 45min pana cand bebelusul va primii din nou oxigen? Si sincer acum, cati fumatori stiti care asteapta macar 1h intre tigari? Imagineazati un copil sufocat in burta ta de fiecare data cand tu te bucuri de inca un fum.

Si nu va ganditi ca scriu din pozitia unei nevinovate, nicidecum. Am renuntat la tigari in secunda in care am aflat ca sunt insarcinata, dar am continuat sa visez la o tigara imediat ce voi naste. Si imi pare tare rau, pentru ca a afectat alaptarea, dar am sa va povestesc alta data despre asta. Asa ca sa nu credeti ca nu stiu cum e sa iti fie greu sa te lasi de fumat, cand am inceput sa scriu primele randuri deja ma gandeam ce minunat ar fi sa am o tigara langa mine in timp ce scriu. Dar imi pun copilul pe primul loc, sanatatea lui si a mea, iar  mai apoi placerile.

Cum am spus si mai sus, nu vreau sa umplu randurile cu statistici, cifre, sondaje, studii sau alte dovezi. Nu cred ca astea conving prea mult daca sanatatea copilului tau nu te-a convins deja. Eu nu as risca nimic, absolut nimic. Mai bine traiesc stiind ca am facut tot ce mi-a stat in putere ca sa o feresc, decat sa regret mai tarziu. Si vreau sa cred ca tot mai multe mame lasa tigara jos pentru copilul lor. Daca ar fi dupa mine as face si o lege care sa interzica mamelor sa fumeze in sarcina. Problemele care pot aparea in urma fumatului sunt un lucru cert, nu o probabilitate. Poate nu se vad pe moment, sau poate esti mega norocoasa. Dar oricum ar fi nu cred ca e cinstit fata de omul care urmeaza sa vin pe lume, sa risti cu viata lui.

Povesti din casa mea gasiti mereu AICI.

 

2 gânduri despre “Tigara sau copilul?

  1. Draga mamica de printesa,
    Desi mesajul general transmis e unul per total pozitiv, articolul tau face parte dintr-o insiruire de articole vehiculate in special pe Facebook in care se prolifereaza „binele” in toate sensurile lui dar care are un ton dojenitor si care din cauza formularii da exact sensul contrar. Mi-ar fi placut si mai tare daca ai fi inceput cu „nu faceti ca mine, eu regret”. Sa enumeri cateva consecinte nefaste venind din postura unei fumatoare ce s-a lasat in ziua in care a aflat ca este insarcinata si care asigura ca nu si-ar asuma niciun risc pentru copil, este mai degraba ilar. De ce? Pt ca femeile inca mai cred aau refuza sa retina faptul ca bagajul genetic este transmis fatului inca de la a n-a generatia, cea mai importanta fiind tu. Si a te lasa in ziua in care ai aflat, embrionul avand viata de cca 5-6 saptamani este o iluzie ipocrita. Este o exprimare dura, insa mi-as dori tare mult sa fim mai sinceri atunci cand dorim si binele celorlati, si sa avem curajul sa spunem, „am gresit, regret, va rog nu faceti ca mine” decat sa dam o serie de recomandari citate de pe google, si sa incercam sa ne absolvim de vina interioara spunandu-ne repetat ca n am riscat nimic lasandu-ne din prima zi in carw am aflat. Nu putem controla o epidemie, un virus invizibil samd, dar fumatul este o alegere. E mai bine sa previi decat sa incerci sa vindeci, si unele lucruri pot fi prevenite. Esti femeie, probabil te-ai gandit la posibilitatea de a avea copil inca dinainte sa-l ai, si nu o data, continuarea viciul arata contrariul, si nu ca nu ai risca nimic in ceea ce-ti priveste pruncul.
    Nu ma intelehe gresit, fiecare isi gestioneaza viata si progeniturile cum stie, dar nu e corect felul in care pui problema aici, incercand sa dai o sugestie de bine dar de fapt cautand sa-ti vindeci un sentiment de vinovatie. Articolul devine ipocrit pana la final…
    Cu speranta ca dincole de cuvintele dure dar sincere, vei reflecta…
    Ana

    Apreciază

    • Imi pare rau ca asta ati inteles din articolul meu. Nu stiu unde sunt acele recomandari citate de pe google sau unde observati dvs ca incerc sa „ne absolvim de vina interioara”. Dar este o parere ca oricare alta, si o respect chiar daca aleg sa nu raspund folosind vocabularul dvs.

      O zi frumoasa sa aveti.

      Apreciază

Lasă un răspuns

