Copiii nu se compara. Sunt unici.

Generatia din urma vine cu un bagaj greu, cu multe cuvinte dure care fac rani. Cred ca si voi ati auzit asta macar o data in viata (daca nu de la parinti, atunci in jurul vostru):

„Tu de ce nu poti la fel de bine (mult/frumos) ca X? ”

„Uite ce cuminte este X, tu de ce nu poti fi la fel?”

Si multe altele care sunt spuse cu scopul de a „educa”, de a „motiva”, sau de a „incuraja”. Acesta este scopul lor, dar nu si rezultatul.

Daca la job seful te-ar compara mereu cu colega ta, cum te-ai simti? Te-ar motiva sa dai mai mult, sau te-ar dărâma? Raspunsul cred ca variaza in functie de ce ai auzit la randul tau in copilarie.

Atunci cand am adus pe lume un copil, nu am facut-o pentru un scop precis. Nu i-am dat nastere pentru ca ne trebuia un campion la tenis in familie sau un geniu in IT. Nu. Am facut-o cu si din iubire, fara sa astept nimic la schimb. Fara asteptari, si fara vreun tipar pe care ea sa il urmeze ad-litteram. O iubim neconditionat si singura „comparatie” posibila in ochii nostri este „esti cea mai buna, frumoasa, desteapta copila din lume pentru noi”, la fel cum fiecare copil ar trebui sa fie la el acasa. (Ma intreba cineva la un moment dat cum am sa ii explic ca ea defapt nu e Printesa, pentru ca deja e convinsa ca altfel nu se poate. Raspunsul meu a fost foarte usor: Și nu e? Orice fetita e Printesa la ea acasa, in regatul ei.)

Imi doresc foarte mult ca lucrurile sa se schimbe in jurul nostru, sa nu mai vad in parc chipuri triste sau inversunate de copii atunci cand li se spune: ” Uite ce frumos se joaca ea, tu nu esti in stare?”

Comparatia nu isi are locul intre copii. Fiecare e minunat asa cum e, fiecare e special in felul sau, fiecare merita toata incurajarea noastra. Eu nu mai tac demult, intervin mereu cand aud un parinte comparandu-si copilul cu al meu. Inca de la primele iesiri in lume cu Printesa m-am lovit de asta.

Cate kg a avut al tau? 3,600?!? Ahh, al meu 3,700

Sau

I-a iesit primul dintisor? Nuuuu?!? Al meu are doi deja!

Sau

Merge dejaaa?? Al meu e puturos tare, nici nu vrea sa se ridice.

And the story goes on. Nu cucoana, nu e puturos, lenes, rasfatat, incapatanat sau rau. Pur si simplu copilul tau are ritmul lui, e unic si diferit. Si e minunat pentru asta. La fel ca si al meu. Singurul lucru pe care absolut toti il au in comun este ca sunt unici si speciali in felul lor. Cum ar fi sa fim toti niste clone identice fara un fir de par altfel? Trist.

Asa ca incurajati-va copiii, nu ii mai comparati cu nimeni si nimic. Am citit de curand un mic test pe care il putem face fiecare dintre noi pentru a vedea cam cum percepem felul in care parintii nostri ne-au incurajat in copilarie. Imaginati-va ca sunteti invitate intr-o emisiune la radio pentru a vorbi despre o reusita a voastra. In direct intra mama (sau tatal) voastra/u. Care credeti ca este primul lucru pe care l-ar spune despre voi?

Primul gand la mine a fost : „Sunt tare mandra”, apoi m-am razgandit putin, dar in mare cam asta cred ca ar spune mama. Daca vreti puteti sa imi scrieti aici sau pe Facebook gandul vostru, sau nu. Unele lucruri stiu ca preferam sa la tinem doar pentru noi. Sper doar, indiferent de raspuns, sa va ajute si pe voi sa constientizati importanta incurajarii inca din (sau mai ales in) copilarie.

 

Sursa foto: aici

2 gânduri despre “Copiii nu se compara. Sunt unici.

  1. Să ne imaginăm că tata ar fi cel întrebat în legătură cu mine, și în copilărie și acum. În copilărie zicea: *Ai să dai cu mătura pe străzi, că nu te zbați să înveți. Dar nu-i nimic, vei avea și spor de rușine!* După ce au trecut anii, indiferent ce făceam, cât de bine îmi era, spunea: *Nu ești bună de nimic!* – pentru că el nu se uita la mine și realizările mele, ci la faptul că din realizările mele nu-i dădeam bani decât pentru strictul necesar – excludeam complet alcoolul, pe care îl voia el.
    Părinții care compară copiii sunt ca niște disperați care nu obțin ceea ce cred ei că au nevoie… Dar ceea ce cred că au nevoie nu e întotdeauna același lucru cu ceea ce chiar au nevoie… 🙂

    Apreciază

Lasă un răspuns

