Ti-am spus sa ma asculti!

Cred ca e cam greu, daca nu imposibil ca omul mic din casa ta te asculte in permanenta.

Eu personal am o problema si cu termenul „asculta”. Atunci cand este folosit cu un copil, de cele mai multe ori isi pierde sensul real.

ASCULTÁ, ascult, vb. I. 1. Tranz. A-și încorda auzul pentru a percepe un sunet sau un zgomot, a se strădui să audă.

Asta scrie la dictionar. Deci cand ii spui copilului: „Ti-am zis sa ma asculti!” , tu defapt vrei sa spui „Ti-am spus sa faci ca mine”, pentru ca micutul de ascultat, te-a ascultat. Acum ceva timp am avut o discutie cu omul mare din casa mea, nu intelegea de ce ii atrag atentia sa nu ii mai spuna Printesei „Asculta-ma”. Stiu ca el e bine intentionat, dar ea percepe altfel cuvintele astea decat vrea el sa o spuna.

Am sa va explic si voua de ce nu vreau un copil care sa ma asculte. E normal ca imi doresc sa faca lucrurile pe care o rog, dar mai tare imi doresc sa inteleaga de ce o fac. Sa puna intrebari, sa conteste ce ii spun daca ea nu e de acord, sa nu urmeze orbeste tot ce eu spun. Uneori gresesc si eu, si vreau ca fata mea sa stie ca sunt umana, ca mai spun lucruri aiurea si ca uneori reactionez cum nu trebuie. Uneori imi pierd rabdarea, si mi-ar fi mult mai simplu sa am un copil care executa fara sa conteste ce spun eu. Dar n-a zis nimeni ca e usor, e greu tare dar merita fiecare efort.

Nu vreau sa cresc un copil care v-a asculta mereu de cei mai „mari” decat ea, fara sa aiba curajul sa isi puna intrebari. Vreau sa fie sigura pe ea, pe hotararile ei, pe judecata ei. Sa nu accepte niciodata nimic din ce nu isi doreste.

Il inlocuim pe „Ti-am zis sa ma asculti!” cu ” Te rog, ai putea sa….”. Incercati, functioneaza. Copiii nostri inteleg, trebuie doar sa le dam o sansa.

Si m-as bucura tare daca mi-ati scris aici sau pe Facebook ca si la voi se poate fara „Asculta-ma!!”. Sa vada cat mai multe mame ca se poate sa rupem lantul si sa crestem copiii altfel. Cu respect si iubire.

Lasă un răspuns

