Strangem un sat ca sa ne crestem copiii? 

It thakes a village to raise a child – zice americanul. 

Adica nu e suficient sa ii oferi doar tu, in sanul familiei, tot ce e mai bun. E nevoie de o comunitate pentru a creste oameni frumosi. Dar ce faci cand privesti in jur si iti dai seama ca nu vrei sa iti cresti copilul asa? Emigrezi? Stai si schimbi? Te resemnezi? 

Ce faci ca sa ii fie bine puiului de om caruia vrei sa ii pui lumea la picioare? Ce faci cand langa tine sta un copil ce va trebui sa inteleaga cat de curand ca lumea e facuta si din rau, nu doar din bine? 

Cel mai important lucru pe care il pot face este cu siguranta exemplul propriu. Asta ii ajuta in primul rand pe ei, pentru ca cei mici au obiceiul de a ne imita in tot, iar daca eu am grija la cum sunt macar in preajma lor atunci si ei imi vor urma exemplul. Am spus in preajma lor pentru ca toti mai avem si parti pe care am vrea ca cei mici sa nu le mosteneasca, defecte si pacate pe care le purtam cu noi.

Apoi un alt lucru pe care il putem face este sa ne inconjuram de oameni cu aceleasi valori ca si noi. Unde-s multi puterea creste. 

Educatia are si ea un rol urias. Un om educat cu siguranta este mult mai greu de influentat si de atras. 

Si, bineinteles, zic sa nu ne pierdem increderea in oameni. Eu inca sper si incerc sa strang in jurul meu astfel de oameni frumosi pe interior. Nu perfecti, dar care lupta in fiecare zi pentru mai binele lor si al copiilor. Bine ce mereu se reflecta in zambetul lor. 

Imaginati-va urmatorul scenariu: sunteti cu copilul in parc, el se joaca, alearga, isi face prieteni. La un moment dat unul dintre ei calca din greseala intr-o baltoaca si se murdareste tot. Care credeti voi ca va fi reactia parintilor? Eu stiu ce fac cand se intampla asta. Verific sa nu fie (prea) uda, ca de raceli fugim cu totii, iar daca nu e cazul o las sa lipaie linistita in copilaria ei. Doar ca nunereu e asa. Am vazut de multe ori (si cu siguranta si voi) copii scosi de o ureche din apa, zmuciti, mușturluiți ca au indraznit sa transforme o greseala in distractie. 

It takes a village to raise a child – pentru ca oamenii din jurul copiilor nostri conteaza, pentru ca cei care se aseamana chiar se aduna. 

Lasă un răspuns

